Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
بازی و کنسولپیشنهاد سردبیر

تک پدیا: ریمستر و ریمیک بازی‌ چیست و چه تفاوتی میان این دو وجود دارد؟

بازسازی تجربه‌های دل‌انگیز قدیمی

زمان مطالعه: 8 دقیقه

دوره مدرن بازی‌های ویدیویی،‌ پر از آثار بازسازی شده است. سازندگان و توسعه دهندگان مختلف سعی می‌کنند بازی‌های ماندگار و به‌یادماندنی خود را که در سال‌های گذشته برای پلتفرم‌ها و کنسول‌های قدیمی ساخته‌ و توسعه داده‌اند، با جلوه‌های بصری و صوتی جدید بازسازی یا بازآفرینی کرده و در دسترس مخاطبان و گیمرهای امروزی قرار دهند. اما زمانی که از بازسازی یک بازی ویدیویی صحبت می‌کنیم، دو کلمه یا اصطلاح ریمستر (Remaster) و ریمیک (Remake) به یادمان می‌آید. سوال اصلی ما در این مطلب این است که ریمستر و ریمیک بازی در واقع چه معنایی دارند و تفاوت میان این دو چیست؟ با قسمتی جدید از سری مطالب «تک پدیا» با لیون تک همراه باشید تا پاسخ تمام پرسش‌های خود را درباره ریمستر و ریمیک بازی دریافت نمایید.

دلمان پیشِ تجربه‌های دل‌انگیز قدیمی گیر کرده!

نسخه کلاسیک بازی Final Fantasy 7
نسخه کلاسیک بازی Final Fantasy 7

همه ما با بازی‌ها و عناوین ماندگاری بزرگ شده‌ایم؛ عناوینی که شاید حتی در کودکی تجربه کرده و به دنبال نام و نشان آن‌ها در دوره و زمانه کنونی می‌گردیم. با این حال، تجربه‌ بازی‌های قدیمی در سال 2021 میلادی ممکن است به چندین و چند دلیل، تبدیل به کاری دشوار گردد. به عنوان مثال، زمانی که یک بازی قدیمی را که در زمان کودکی با آن روزگار می‌گذراندید، اجرا می‌کنید، ممکن است این بازی پس از گذشت تمام این سال‌ها، آن اثر دوست داشتنی و شیرینی که فکرش‌ را می‌کردید نباشد و عقب ماندگی‌های آن از نطر فنی، بصری و حتی مکانیک‌های گیم‌پلی، ذوق شما را کور کند.

علاوه بر این، بازی قدیمی و رترو مورد علاقه شما ممکن است روی پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های جدید به درستی اجرا نشده یا به صورت کلی بالا نیاید. به همین دلیل، باید به سراغ کنسول‌ها و پلتفرم‌های قدیمی‌تر بروید و پیدا کردن آن‌ها در بازار نیز معمولاً کار راحت و کم‌دردسری محسوب نمی‌شود.

بازسازی عناوین قدیمی به هر نحوی

با این که مفهوم فوق‌العاده و هیجان انگیزی به نام پشتیبانی از نسل گذشته (Backwards Compatibility) وجود دارد و شرکتی مانند مایکروسافت در چند سال اخیر آن را با کنسول‌های مدرن خود به نهایت بلوغ و رشد رسانده اما این عناوین، حتی با وجود پشتیبانی بی‌نظیر تیم ایکس باکس همچنان قدیمی و بی‌رنگ و لعاب به نظر می‌رسند. در طرف دیگر، شرکت‌های سازنده و ناشر بازی‌های ویدیویی، نه تنها قصد بازسازی و مدرن ساختن بازی قدیمی خود دارند، بلکه آن را به وسیله‌ای برای کسب درآمد مجدد از آن اثر یا عنوان در نظر می‌گیرند. اینجا دقیقاً همان نقطه‌ای است که مفاهیم ریمستر و ریمیک بازی وارد کار می‌شوند.

در سال‌ها و نسل‌های اخیر، پای عناوین بازسازی شده با روند رو به رشدی به زندگی‌ و دنیای گیمینگ ما باز شده و دیگر شنیدن و دیدن نام‌هایی مانند HD Edition و Remaster و Remake باعث تعجب و غافلگیری‌مان نمی‌شود. در این روزها پس از این که یک نسخه بازسازی شده از یک بازی قدیمی معرفی می‌شود، تنها می‌توانیم حدس بزنیم که با توجه به جریان‌ها و اتفاقات مختلفی که از زمان عرضه نسخه اریجینال و نسخه بازسازی شده برپا شده و رخ داده، چه تغییراتی در نسخه تازه بازی محبوبمان ایجاد شده است.

اما در این میان اگر میان دو نام و مفهوم ریمستر (Remaster) و ریمیک (Remake) گیر افتاده‌اید و از معنی و تفاوت این دو اصطلاح خبر ندارید، به هیچ عنوان نگران نباشید. در ادامه به صورت کامل به سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

ریمستر بازی چیست؟

نسخه ریمیک بازی MediEvil
نسخه ریمیک بازی MediEvil

 

«ریمستر» یک اصطلاح شناخته شده در صنعت سرگرمی است که پیش از ورود آن به دنیای بازی‌های ویدیویی، در دنیای فیلم و موسیقی جایگاه خود را پیدا کرد. ریمستر کردن یک اثر معمولاً به این معنی است که کیفیت اثر اریجینال تقریباً از همه نظر ارتقا و بهبود می‌یابد. این بدان معنی است که عناصر و بخش‌های اصلی و پایه اثر مورد نظر، تغییری نکرده‌اند و این بخش‌ها تنها از نظر کیفی بهبود یافته است.

حالا در دنیای بازی‌های ویدیویی نیز همین تعریف کلی، درست و صحیح است  و محبوب‌ترین فرم و شکل ریمستر بر اساس ارتقا دادن جلوه‌های بصری، صوتی و رزولوشن اجرایی محسوب می‌شود. به ساده‌ترین توضیح ممکن نیاز دارید؟ ریمستر کردن یک بازی قدیمی باعث می‌شود آن عنوان روی تلویزیون و صفحه نمایش شما، بهتر و واضح‌تر به نظر برسد.

اما با وجود این تعریف ساده و ابتدایی، ریمسترها همچنان از نظر کیفی انواع متفاوتی دارند؛ تفاوتی که اغلب وابسته به میزان تلاش و هزینه‌ای که تیم سازنده و ناشر برای بازسازی آن صرف کرده تعیین می‌شود. به عنوان مثال در دوره و نسل کنسول‌های پلی استیشن 3 و ایکس باس 360، پیرامونمان از ریمسترهای HD یا HD Remaster پر شده بود؛ عناوین بازسازی شده‌ای که تنها برای سخت افزار جدید بهینه شده بودند و به غیر از رزولوشن اچ دی (720p) و یک سری تغییرات ریز و نامحسوس، تفاوتی با نسخه اصلی و اریجینال نداشتند.

پشتیبانی از نسل قبل و فراتر از آن
بازی Red Dead Redemption روی ایکس باکس وان ایکس با رزولوشن 4K فوق‌العاده به نظر می‌رسد
بازی Red Dead Redemption روی ایکس باکس وان ایکس با رزولوشن 4K فوق‌العاده به نظر می‌رسد

ریمسترها از طریق قابلیت‌ پشتیبانی از نسل قبل نیز به وجود می‌آیند. به عنوان مثال، با تجربه بازی Red Dead Redemption (بازی ایکس باکس 360) روی کنسول ایکس باکس وان ایکس، رزولوشن 720p نسخه اصلی به 4K تبدیل شده و حتی فیلتر بافت‌ جدید و با کیفیتی نیز جایگزین فیلتر بافت بی‌کیفیت نسخه قدیمی می‌شود.

با این حال، از آنجایی که این ارتقای کیفیت بصری به صورت کاملاً رایگان انجام می‌گیرد، بسیاری از ناشران علاقه‌ای به آن نداشته و قصد دارند با عرضه دوباره بازی خود به صورت ریمستر شده، دوباره آن را با مبلغی به فروش برسانند. به همین دلیل است که برخی اعتقاد دارند ریمستر HD بازی‌های قدیمی به مانند دزدیدن چرخ‌های دوچرخه یک فرد و فروش دوباره آن‌ها به او است! با این که ما تا حدودی با این نظر موافق هستیم اما قضاوت نهایی درباره این موضوع را به عهده شما می‌گذاریم.

خوشبختانه با پیشرفت هنر ریمسترینگ بازی‌ها، وضعیت کنونی نسبت به نسل هفتم کنسول‌ها بسیار بهتر است. بازی‌های ریمستر شده در دوره و زمانه کنونی تنها به افزایش رزولوشن اجرایی محدود نمی‌شوند و ریمستری مانند Final Fantasy XII: The Zodiac Age نه تنها رزولوشن و کیفیت بافت‌های بازی را افزایش می‌دهد، بلکه عملکرد و کیفیت موسیقی و صدای آن را نیز با پیشرفت قابل توجهی مواجه می‌سازد. از آنجایی که گیمرها یا همان مصرف کنندگان امروزه نسبت به بازی‌های ریمستر شده حساسیت و سطح انتظارات بیشتر و بالاتری دارند، پورت‌ها و نسخه‌های ساده کمتر ساخته می‌شوند. همین موج سبب شده تا سازندگان بزرگتر و مشهورتر برای بازآفرینی یا بازسازی تجربه دل‌نشین بازی قدیمی خود، رفته رفته قید ریمستر را بزنند و به سراغ ساخت دوباره عناوین خود از پایه بروند.

ریمیک بازی چیست؟

نسخه ریمیک بازی Final Fantasy 7؛ نمونه یک ریمیک شگفت انگیز
نسخه ریمیک بازی Final Fantasy 7؛ نمونه یک ریمیک شگفت انگیز

زمانی از مفهوم و اصطلاح ریمیک استفاده می‌کنیم یک بازی قدیمی بر اساس نسخه قدیمی و اریجینال، کاملاً از پایه بازسازی شود. با این حال، موارد مختلفی وجود دارند که هر کدام به نحوی ریمیک بازی را تعریف و تعیین می‌کنند.

بازسازی با فناوری نوین

اگر بخواهیم به سراغ مدل ساده‌تر و راحت‌تری از ریمیک برویم، باید بگوییم که بازسازی یک بازی قدیمی با استفاده از فناوری مدرن و امروزی را ریمیک می‌گویند. بسیاری از پروژه‌ها مکانیک‌ها و ایده‌های اصلی گیم‌پلی بازی قدیمی را برمی‌دارند و آن‌ها را با فناوری مدرن بازسازی می‌کنند. این بازسازی با فناوری مدرن، معمولاً با کنترل‌های بهتر و حتی یک سری Asset کاملا جدید همراه هستند. حس تجربه این عناوین ریمیک شده، در بیشتر مواقع حس آشنا و ملموسی است که با پولیش و کار بیشتر، به تجربه مدرن‌تر و امروزی‌تری تبدیل می‌شوند

نمونه‌های بارز و بی‌نقص برای این نوع ریمیک، بازی‌هایی مانند Spyro Reignited Trilogy ،Crash Bandicoot N. Sane Trilogy ،MediEvil و Shadow of the Colossus هستند. این عناوین، مکانیک‌ها و عناصر نسخه‌های قدیمی را حفظ کرده‌اند و تنها با فناوری مدرن و جدید امروزی، رنگ و لعابی کاملاً جدید به خود گرفته‌اند. مدل‌های سه بعدی جدید، بافت‌ها، سایه‌ها، انیمیشن‌ها و بسیاری دیگر از موارد بزرگ و کوچک در این نوع ریمیک مدرن شده و تغییر می‌کنند. به عنوان مثال، بازی Zelda: Wind Waker remake کنسول Wii U را در نظر بگیرید که استایل هنری نسبتاً‌ متفاوتی با نسخه اصلی دارد و یک سری گزینه کاملاً جدید برای گشت و گذار و کشتی‌‌رانی سریع‌تر در دریا به آن اضافه شده است.

همان ایده، اجرای متفاوت

در سال‌های اخیر، ساخت و عرضه ریمیک‌هایی را شاهد بودیم که از «نسخه بهتر بازی اصلی» فراتر می‌روند. این بازی‌ها در اصل عناوین کاملاً متفاوتی هستند؛ حتی اگر همان خط داستانی، طراحی، موسیقی، استایل هنری و ایده‌های گیم‌پلی را داشته باشند.

نمونه بی‌نقص و عالی برای این نوع ریمیک، بازی Final Fantasy 7 Remake محسوب می‌شود. این بازی به غیر از طراحی‌های مرحله و مدل‌های سه بعدی جدید برای شخصیت‌ها، مکانیک‌های گیم‌پلی بازی کلاسیک را که برای اولین بار در سال 1997 روی پلی استیشن 1 عرضه شد، به صورت کلی حذف کرده و سیستم مبارزات و گشت و گذار در محیط را به مانند نسخه‌های جدید‌تر و مدرن‌تر فاینال فنتسی ارائه می‌دهد.

Final Fantasy 7 Remake همچنان وفادار به Final Fantasy 7 است و موسیقی‌ها، شخصیت‌ها، خط داستانی و محل وقوع داستان در آن به مانند نسخه کلاسیک است اما طراحی‌های فنی، بصری و گیم‌پلی آنقدر تغییر و تحول به خود دیده که راه بازی جدید را از راه نسخه قدیمی جدا کرده است.

دنبال یک نمونه بی‌نقص و با کیفیت دیگر می‌گردید؟
نسخه ریمیک بازی Resident Evil 2 در یک کلام فوق‌العاده است
نسخه ریمیک بازی Resident Evil 2 در یک کلام فوق‌العاده است

چه عنوانی بهتر از ریمیک Resident Evil 2؟ نسخه ریمیک بازی Resident Evil 2 یک آینه برای نسخه کلاسیک است که برای اولین بار در سال 1998 منتشر شد. این بازی از نظر خط داستانی، شخصیت‌ها و موضوع کلی دقیقاً به نسخه قدیمی وفادار است اما در نسخه مدرن، دیگر خبری از دوربین ثابت یا مکانیک‌های سخت و کلاسیک برای تیراندازی و کنترل شخصیت اصلی نیست و زاویه دوربین به مانند عناوین شوتر سوم شخص، روی شانه شخصیت اصلی آمده است.

Resident Evil 2 Remake یا حتی همان Final Fantasy 7 Remake به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهند که چگونه می‌توان یک بازی را از پایه و اساس، دوباره سازی یا بازآفرینی کرد اما همچنان حس نوستالژی و حس تجربه عنوان اریجینال قدیمی را به گیمرها القا نمود. در سال‌های آینده، قطعاً انتظار عرضه عناوین ریمیک بیشتری به این شکل را داریم.

بحران هویتی!

بازی Spyro Reignited Trilogy
بازی Spyro Reignited Trilogy

فارغ از تمام بحث‌ها و صحبت‌ها درباره مفاهیم ریمستر و ریمیک، با قاطعیت می‌توان گفت که «نوستالژی با بسته‌بندی تازه»، طرفداران بسیاری دارد و به خوبی می‌فروشد! ریمستر و ریمیک در صنعت بازی‌های ویدیویی به یک استاندارد مدرن تبدیل شده‌اند و توسعه دهندگان و بازی‌سازان محتلف سعی می‌کنند با استفاده از فناوری روز، روح تازه‌ای درون کالبد خاک خورده‌ فرانچایزها و آثار قدیمی خود بدمند و علاوه بر راضی کردن طرفداران و گیمرهای قدیمی، دل پلیرهای کم سن و سال‌تر و جدید‌تر را نیز به دست آورند.

با تمام این تفاسیر، ریمستر و ریمیک بازی همیشه در معرض خطر بحران هویتی هستند. با این که تعیین کردن حد و مرز میان ریمستر و ریمیک گاهی اوفات از نظر فنی کار دشواری است، اما باید اشاره کنیم که استفاده کردن از این لیبل‌ها به صورت مطلق، هیچگاه نتیجه دقیقی نمی‌دهد.

ریمسترها و ریمیک‌ها با وجود موافقان و مخالفان بسیاری که دارند، هر روز بزرگتر، جدی‌تر و پویا‌تر می‌شوند و طبیعی است که شرکت‌های توسعه دهنده و ناشر نیز از بهره گرفتن از نام و نشان بازی قدیمی و کلاسیک خود برای عرضه دوباره آن‌ها با شکل و شمایلی جدید، بدشان نمی‌آید.

نظر شما در مورد ریمستر و ریمیک بازی چیست؟ آیا از طرفداران بازسازی یک بازی ویدیویی با هر شکل و شمایلی هستید؟ آینده عناوین بازسازی و بازآفرینی شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نظرات خوب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
نیما شاه صاحبی
نیما شاه صاحبی
3 سال قبل

ممنون از این مقاله مفید شما. البته یه اصطلاح ریبوت هم داریم که معمولا خیلی مورد ابهام قرار میگیره و اشتباه میشه با ریمیک. ریمستر و ریمیک و ریبوت تفاوت دارن با هم. ریبوت(reboot) که میکنن میان یه سری رو (نه فقط یه بازی) که جذابیتشو با اون روال قبلیش از دست داده وارد یه مسیر طراحی جدید میکنن از نو به اصطلاح «باز طراحی» میکننش. حالا بازی جدید میتونه مبتنی بر همون بازی قدیمی و داستان، شخصیتها و محیطهای سابق به اون سبک جدید طراحی بشه یا اصلا میتونه کلا همه چیش تغییر کنه.بخوایم مثال بزنیم توم ریدر از سال ۲۰۱۳این اتفاق براش افتاد و حکم ریبوت داشت برای سریش .اون سبک قدیمی با پیسینگ کند و معما محورو گذاشتن کنار با توجه به مذاق روز بازیبازها اکشن محور ترش کردن به سبک آنچارتد. خود رزیدنت ایول هم از نسخه چهارم سری این اتفاق براش افتاد. حتی دوباره با این نسخه هفتم هم یبار دیگه سری از نو ریبوت شد .گاد آو وار جدید هم در اصل یه ریبوت هست ‌.سری گاد آو وار با این شماره چهارم وارد یه مسیر جدید به سبک و سیاق جدید شد یا خیلی بازیهای دیگه…

توی ریمیک اما میان یه بازی رو در نظر میگیرن کلا از پایه بازسازیش میکنن هدف اینه که بازی شبیه همون بازی اصلی باشه اما تا میشه هم از جنبه های مختلف (گرافیک ،طراحی،کنترل و…) با حفظ هسته اصلی بازی اولیه ، ارتقا پیدا کنه. کرش بندیکوت تریلوژی مثلا این نسل یه مثال برای ریمیک سری کرش بود. بازی رو اغلب زمانی ریمیک میکنن که خیلی قدیمی شده باشه و اون اصطلاحا موتورش و امکانات و ابزارهاش دیگه قابل استفاده نباشه یا با تکنولوژی جدید هم نشه ریمسترشون کرد و ارتقاشون داد به نسل جدید. بازیهای جدیدتر رو نیازی نیست ریمیک کنن اونارو میشه بسادگی ظرف چند ماه ریمستر کرد چون ابزارشون قابل ارتقا هست و میشه منتقل کرد به نسل جدید و برای سیستمهای جدید بهینه سازیشون کرد. لست او آس مثلا سال ۲۰۱۲اواخر نسل گذشته عرضه شد بر پایه یک موتور قدرتمند هم برنامه نویسی و ساخته شد که براحتی میشد منتقل بشه به نسل جدید و قابلیتهاش ارتقا داده بشه. نیازی نبود یه بازی که دو سال قبلش با تکنولوژی جدید عرضه شده ریمیک بشه و مجددا از پایه ساخته بشه یا مثلا GTA V که سال ۲۰۱۳اول برای کنسولهای نسل قبل سونی مایکروسافت عرضه شد و چند ماه بعد منتقل شد به نسل جدید کنسولها یعنی همین کنسولهای نسل هشتم.اونم در اصل یه نمونه دیگه از ریمستر بود. توی ریمستر ،بازی از پایه ساخته نمیشه کل کاری که میکنن اینه که بازی رو میگیرن اصطلاحا پورت میکنن به پلت‌فرم جدید با یسری ارتقاها مثل افزایش رزلوشن و سایر مواردی که از قابلیتهای سیستم جدید بهره بگیره.

Hrea
3 سال قبل

ممنون از مقاله مفیدتون

دکمه بازگشت به بالا